DOWNLOAD HIER DE GRATIS CUB UPDATE SOFTWARE!
Met deze tool is het mogelijk om 98 % van de bestaande TPMS sensoren te maken of te kopiëren!
Er is een enorme diversiteit aan TPMS-toepassingen ontstaan. Autofabrikanten gebruiken voor hun eigen modellen en uitvoeringen vaak verschillende soorten sensoren, waardoor er inmiddels meer dan honderd verschillende sensoren en protocollen bestaan. Voorraadbeheer - vooral voor universele bedrijven - is daardoor een ramp geworden, want wie heeft tientallen verschillende sensoren op voorraad? RS Trading, dé leverancier van wiel-servicemateriaal en TPMS levert met de Klone en Uni Sensor een universeel systeem; ‘one size, fits all’. Eigenlijk bestaat die ene sensor uit drie verschillende soorten: een schroefversie met een Europese frequentie van 433 MHz, een Amerikaanse versie van 315 MHz (ook voor grijs-geïmporteerde auto’s uit Amerika) en een rubberen ventiel, de zogenaamde ‘snap in’-sensor. De schroefversies hebben een variabele hoekinstelling (23 graden ), de ‘snap in’ heeft een vaste hoek.
EENVOUDIGE BEDIENING MET VIJF KNOPPEN
Met het universele TPMS-programmeerapparaat Klone kun je een diagnose stellen, de bandenspanning meten, het ID uitlezen, een nieuwe sensor aanmaken en een bestaande sensor klonen. De Klone is met vijf knoppen eenvoudig te bedienen.
Er is een aan/uit knop, een escape knop en met de drie middelste knoppen bedien je alle andere functies. Na het inschakelen verschijnt er een alfabet in de display, waar je het juiste automerk, model, type en bouwjaar selecteert.
Vervolgens kies je in het keuzemenu wat je wilt doen, bijvoorbeeld een diagnose stellen of een nieuwe sensor aanmaken. Klonen (of kopiëren) kun je met de Klone zowel automatisch als handmatig doen.
De automatische kopieerfunctie gebruik je als je elektronisch contact met de sensor kunt maken. Als de sensorbatterij leeg of kapot is, kan je een nieuwe sensor handmatig kopiëren.
Met het juiste protocol voor die auto programmeer je een nieuwe sensor op basis van het ID. Op iedere sensor is een ID geprint of gelaserd (soms op een stickertje). Wie het ID-nummer niet kan vinden, gebruikt de functie ‘ID-lokalisor’.
Je voert het merk van de sensor in (bijvoorbeeld VDO) en je ziet vervolgens op het beeldscherm de specifieke vorm plus een pijl waar je het ID kunt vinden.
PROGRAMMEREN IS SECONDEWERK
Met de Klone is programmeren secondewerk. Op het moment dat je merk, type, bouwjaar selecteert en ‘sensor creëren’ invoert, zal de Klone het flashgeheugen van de sensor eerst wissen. Daarna programmeert en verifieert de Klone de sensor (de sensor is ONEINDIG vaak overschrijf baar), waarbij de sensor wordt uitgelezen om te controleren of het programmeren goed is gelukt. Het display geeft vervolgens ‘programmeren succesvol’ aan en geeft ter informatie nog een keer het ID in het scherm. Het hele proces duurt niet langer dan vijftien seconden. Je kunt een sensor ook in de Klone steken en vervolgens programmeren, want aan elke sensor zitten een aantal contactjes.
Voor de nieuwste generatie sensoren (zowel de schroefversie als de rubberen ‘snap in’ versie) is dat overigens niet nodig, want die zijn volledig draadloos te beschrijven. Je steekt ze blanco in een band en alle software wordt zonder problemen door de band heen geschreven. Je hoeft een band dus nooit meer los te halen.
EXTRA SET VOOR DE WINTERBANDEN
De Klone is ideaal voor de wielenwissel, want van elke sensor kun je een exacte kopie maken voor de winterbanden set; de software van de auto ziet geen verschil tussen het zomer- en winterbanden set. Je hoeft de sensor dus niet opnieuw aan te melden en aan de auto hoef je niets te resetten of te veranderen. Steeds meer auto’s hebben ‘auto relearn’ software, waarbij de auto zelf de nieuwe ID zoekt, herkent en toevoegt. Sommige automerken hebben dat niet, maar daar heeft de Klone een OBD-module voor, waarbij je het ID via de OBD aan de auto kenbaar kunt maken. Honderd procent acceptatie gegarandeerd, want de Klone en de universele Uni Sensoren voldoen aan alle OE-eisen. Goed om te weten is dat de batterijen net zo lang meegaan als bij een OE-set en als een auto drie merksensoren heeft, kan er zonder problemen een vierde universele sensor worden geplaatst. De auto kijkt alleen naar de juiste software en daarbij is het ID cruciaal.
GRATIS ONBEPERKTE UPDATES
Veel fabrikanten van TPMS-apparatuur zijn voor wat betreft hun gegevens afhankelijk van de leveranciers van sensoren. Updates blijven daardoor vaak beperkt tot enkele keren per jaar, met als gevolg dat autobedrijven
geconfronteerd worden met auto’s die nog niet in het TPMS-apparaat staan. Dat zal de Klone niet gebeuren, de software is vaak al een maand na de introductie van een nieuw model beschikbaar.
AANTREKKELIJKE STARTSET
Er is al een start set verkrijgbaar vanaf 399 euro ex btw, voor de Klone inclusief 8 sensoren. Daarmee kun je dus al 2 auto’s voorzien van sensoren voor de winterbanden. Aangezien TPMS nog niet voor iedereen gesneden koek is, wordt gezorgd voor een goede technische ondersteuning. Weet je niet hoe je te werk moet gaan of hoe je een auto kunt resetten of heb je andere vragen, dan bel je de telefonische helpdesk. Het stuurprogramma voor de updates is gratis de downloaden op de frontpage van onze site.
Artikelnummer: KL-02-L